top of page

Hogy képzeljük el

Programunk a fiatal házasok életkezdését kívánja segíteni azzal a szándékkal, hogy az így teremtett jobb életfeltételek eredményeképpen minél több gyermek születhessen, és minél több fiatal itthon képzelje el a jövőjét. A lakhatás alapszükséglet!

Jelenlegi viszonyok:

Magyarországon 2010, és 2021 között az ingatlanárak emelkedése átlagosan 118 %-os volt, ez a szám a második legmagasabb az EU-ban. A jövedelemhez viszonyított lakásárak tekintetében hazánk az EU élmezőnyébe tartozik.  Ez a nagymértékű emelkedés egyre elérhetetlenebbé teszi a saját tulajdonú ingatlanhoz jutás álmát.

A fiatalok legnagyobb problémája a lakáshoz jutás, számukra ez az életkezdettel járó legfőbb nehézség.

Önerőből szinte lehetetlen, még a kormány családtámogatási rendszerének segítségével is nagyon nehéz lakást vásárolni, ráadásul egy fél emberöltőre elköteleződéssel jár a bankhitelek fizetése.

Ennek egyik közvetlen oka a fiatalok nagy arányú elvándorlása.

A KSH adatai szerint Magyarországon éves szinten nagyjából 20.000 új lakás épül, ennyi kap lakhatási engedélyt. Ez a szám messze alulmúlja azt a kívánt értéket, mellyel az ország lakásállományát meg lehetne újítani. A lakásállomány nagyrésze elavult, felújítási költsége sok esetben meghaladja az ingatlan piaci értékét.

A ma elérhető, a lakáshoz jutást segítő, vissza nem térítendő támogatások a következő tételekből állnak:

Babaváró hitel 3 gyermek esetén: 11,000,000 Ft

Babaváró hitel 2 gyermek esetén: 3,000,000 Ft

CSOK 3 gyermek esetén: 20,000,000 Ft

CSOK 2 gyermek esetén: 10,000,000 Ft

A KSH adati szerint éves szinten Magyarországon megközelítőleg 50.000 -en kötnek házasságot.

 

Az „Alanyi jogon lakást minden párnak” program egy többcélú program, amely minden elemében pozitívan tud hatni a gazdaságra, amellett, hogy a jövő generációjának nyújt a legégetőbb problémájára megoldást!

Egy jól működő, kiszámítható lakásrendszer, ahol a tulajdonjog biztonsága megnyugtatólag hat, többszörösen érződik a gazdaság erejében!

Miről is szól?

A tervezet szerint minden házasságot kötő pár alanyi jogon kap egy lakhatásra alkalmas lakást, amennyiben megfelelnek a programban elvárt feltételeknek. A lakás mérete a vállalásával arányos.

Előnyei röviden:

  • megoldja a fiatalok lakhatási problémáját

  • korszerűsíti a lakásállományt

  • korszerűbb építési technológiákat fejleszt

  • irányítja a munkaerőt

  • csökkenti a lakhatási válságot

  • több gyermek születik

  • nem mennek külföldre a fiatalok

  • a lakáshitel törlesztése helyett magasabb életszínvonalat biztosít

  • a lakáshitel törlesztése helyett más gazdasági ágazatokban jelenik meg a pénz

  • az önkormányzatoknak több adóbevétel

  • nem adósodnak el a fiatalok

 

Mik a feltételek?

  • nem lehet lakáscélú ingatlan a pár tagjainak tulajdonában, illetve a közvetlen hozzátartozók tulajdonában nem lehet több ingatlan, mint 2 személyenként 1 db lakáscélú

  • szerződés az állammal, hogy Magyarországon vállal munkát

  • legalább 3 éves bejelentett munkaviszony

  • erkölcsi bizonyítvány

  • legalább középfokú végzettség

  • az első gyermeknek, vagy a plusz gyermeknek meg kell születnie 3 éven belül

  • tartós élettársi kapcsolatban élnek legalább 1 éve

  • vállalják, hogy felnevelnek 2,3 illetve több gyermeket, vagy örökbe fogadnak!

  • 150 óra önkéntes munkát vállalnak valamely szociális intézményben

  • a szülők ( vagy ők) erre a programra kibocsájtott kötvényt vásárolnak ( hogy mégse ingyen legyen!)

 

Alapesetben a fenti feltételek alapján szerződő pár kap egy 50 m2 alapterületű 2 szobás lakást azzal a kikötéssel, hogy 3 éven belül meg kell születnie az első gyermeküknek.

Az első, és a második gyermekük megszületésével jogosulttá válnak egy 70m2 alapterületű 3 szobás lakásra.

A harmadik gyermekük megszületése után pedig egy 90 m2 alapterületű 4 szobás lakásba költözhetnek.

 

  • 1 gyermek vállalása esetén 50m2 1+1 szoba

  • 2 gyermek vállalása esetén 70 m2 1+2 szoba

  • 3 gyermek vállalása esetén 90 m2, 1+3 szoba

 

Ha a szerződő párnak a szerződéskötéstől számított

  • 3 éven belül megszületik az első, 6 éven belül a második, és 9 éven belül a harmadik gyermekük, akkor a lakás tulajdonjoga automatikusan átszáll rájuk.

  • 3 éven belül megszületik az első gyermekük, de 6 éven belül nem születik meg a második, akkor a szerződésben rögzített feltételeknek megfelelően kedvezményes áron bérelhetik tovább ( piaci ár 75% mértékében), illetve opciós jogot kapnak a lakás megvásárlására, amit akár bankhitelből kifizethetnek. Amennyiben a második gyermekük 6 éven túl, de 10 éven belül megszületik, akkor a kedvezményes bérlés lecsökken a piaci ár 30%-ra, illetve a kedvezményes vásárlási opció a piaci ár 30% mértékű. Ha időközben kifizették a lakás vételárát, akkor az állam visszatéríti a különbözetet! Ha a harmadik gyermekük is megszületik 10 éven belül, akkor a lakás tulajdonjoga automatikusan átszáll rájuk. Amennyiben időközben kifizették a lakás vételárát, az állam visszafizeti azt!

  • 3 éven belül megszületik az első gyermekük, és 6 éven belül megszületik a második gyermekük is, de a harmadik gyermek nem születik meg 9 éven belül, akkor a 9.-ik év után kedvezményes áron megvásárolhatják ( piaci ár 30% - értékben), vagy kedvezményes ( piaci ár 30%) áron bérelhetik tovább. Ha a harmadik gyermekük is megszületik 10 éven belül, akkor a lakás tulajdonjoga automatikusan átszáll rájuk. Amennyiben időközben kifizették a lakás vételárát, az állam visszafizeti azt!

 

Amennyiben az első 3 évben nem születik meg az első gyermek, akkor szerződést bont velük az állam, a lakás visszaszáll az államra, és visszakerül a programba, illetve az eredeti szerződő felek piaci áron megvásárolhatják.

Az ingatlan tulajdonjoga a páré, de amíg a feltételek nem teljesülnek addig elidegenítési és terhelési tilalom lesz rá bejegyezve.

A jelentkezőket pontrendszer alapján szűrjük.

A pontrendszer figyelembe veszi:

  • a jelentkezők elköteleződését adott megye, járás, település iránt ( megjelölhetik, melyik építésre kijelölt területen szeretnének lakáshoz jutni. előnyt élveznek a kistelepülések, elmaradottabb régiók)

  • a programnak területet biztosító önkormányzatok igényét

  • a jelentkezők esetleges közalkalmazotti státusztát

  • az adott térség munkaerőigényét

 

Hol?

Az állam, és az önkormányzatok a tulajdonban lévő területeket felajánlhatják térítésmentesen a programnak, ahol a fiataloknak épülő lakások felépülnek. A program irányítói egy szempontrendszer alapján választják ki a megfelelő területeket. A fiatalok nyilatkozhatnak arról, hogy hol szeretnének lakáshoz jutni. A kisebb településeken épülő lakásokhoz jutást könnyíteni kell, hogy ne kizárólag a fővárosban, megyeszékhelyeken koncentrálódjanak a fiatalok! Az önkormányzatoknak is érdeke, hogy minél több fiatal költözzön a településükre. Ezen felül a területet adó önkormányzat jelezheti, hogy elsősorban milyen szakirányú végzettséggel rendelkező beköltözőket vár. Például háziorvos, tanár, tűzoltó, stb.

Fontos szempont ezen felül a munkahely kérdése. Oda lehet csábítani vállalatot, ahol megépítjük a fiatalok lakóparkját, hiszen az odatelepülő cég így talál munkaerőt, illetve ha megfordítjuk, akkor a munkahely lehetőség közelében építhetünk lakóparkot, így az állásuk is biztosítva van…

A programba be kell vonni a kistelepüléseken lévő eladó házakat is. Az önkormányzatok feladata ezek felmérése, és ajánlása a programba. Az ajánlás alapján állapotfelmérésre kerül sor, mely során árajánlat készül a teljes felújításra. Amennyiben a felújítás költsége legalább 20% al kedvezőbb, mint egy új lakás ára, akkor a program megvásárolja az adott ingatlant, és pályázatot írunk ki a helyi vállalkozók körében a felújításra.

 

Miből?

A jelenlegi állami támogatások 3 gyermek vállalása esetén összességében 31 millió forinttal segítik a lakáshoz jutást, ezen felül a kamattámogatás is jelentős összeg ( nincs erről számításom)

Elindítunk egy kötvényprogramot, melyet a szülök tudnak vásárolni. Evvel a szándékuk komolyságát is kinyilvánítják, és ugyanakkor nem teljesen ingyen jutnak a lakáshoz, így a megbecsülése is nagyobb lehet. (Esetleg azt megtehetjük, hogy a befizetett kötvények értékében szerződéskötés esetén konyhabútort kapnak, vagy ilyesmi..)

Az előreláthatóan nagyszámú lakás építéséhez szükséges építőanyagot közvetlenül a gyártóktól szerzi be a kijelölt lebonyolító szerv.  Így az alapanyagok költségét minimum 10% al csökkenteni lehet. A beszerzés során előnyben részesíti a hazai tulajdonú vállalkozásokat. A program előnyben részesíti az új technológiák alkalmazását, amivel a ráfordított időt, és költségeket csökkenteni lehet. A pályázati úton kiválasztott kivitelezők egy közösen meghatározott fix nyereséget realizálhatnak.

A program hosszútávú gazdasági eredménye az itthon elhelyezkedő fiatalok, és a született gyermekek. Ezen felül az építőipar, mint az egyik legfontosabb gazdasági ágazat fellendülésével az állami bevételek is nőnek. Az új lakások korszerűek, energiahatékonyak, környezetbarátabbak.

 

A projektbe bevonható források:

  • a már ma is működő támogatások összevonása

  • kötvényprogram

  • az építőipari tevékenység fellendülésével járó többletbevételek

  • az energiahatékonyság javulása érdekében kiírt EU pályázatok

  •  

Számolás:

Egy társasházi lakás, illetve egy családi ház (telek nélküli) bekerülési költsége megközelítőleg 400,000 Ft/m2 (bruttó alapanyag, + munkadíj) körül mozog. (fajlagosan a kisebb lakás bekerülési költsége nagyobb, mert vannak olyan tételek, amelyek egyaránt kellenek egy 50, illetve egy 90 m2 es lakásba, pl hőleadó) Így a 90 m2 lakás bekerülése (400.000Ft/m2) 36,000,000 Ft, egy 70 m2(425.000FT/m2) lakásé 29,750,000 Ft, egy 50 m2 lakásé (450.000FT/m2) 22,500,000 Ft.  Ennek több mint a felét a már meglévő állami támogatásokból is lehetne fedezni. A programban részt vevő kivitelezők elvárt nyeresége 75-100.000 Ft/m2. A technológia fejlődése a kivitelezés idejét csökkenti, így ez a bekerülési költség tovább csökkenthető.

A KSH adatai szerint éves szinten 50.000 pár köt házasságot.

Nem minden pár fog megfelelni a feltételeknek, erős becslés alapján 20-25 ezerre tehető azoknak a pároknak a száma, akik vállalják a feltételeket, és meg is felelnek a feltételeknek.

A szerződéskötők 50%, az első gyereket várók közül kerül ki, az egy vagy több gyermekkel már rendelkezők 25-25% ban lesznek részesei a programnak.

Ezek alapján előirányzott lakástípusok:

  • 12500 db 50 m2,

  • 6250 db 70 m2

  • 6250 db 90 m2,

ami összesen 1.625.000m2 megépített lakásnégyzetmétert jelent az első évben.

Kerekített 500,000 Ft/m2 bekerülési összeggel számolva 812,5 milliárd Ft a lakások felépítésének költségigénye.( ebben nincs benne a tervezés (típusházak, technológiák szerinti tervezés), az előkészítő munka ( pl közművesítés), stb) A 25.000 lakás 20 lakás/telek átlaggal számolva 1250 db telekre építhető meg. Ezeknek a telkeknek a közművesítése közműtervekkel, kivitelezéssel, és geodéziai felmérésére 10 millió Ft/db összeget átlagolunk (1250*10.000.000= 12,5 milliárd Ft.) Az építészeti, és kivitelezési tervezési költséget lakásonként 1 millió Ft körüli összeggel számolva 1,25 milliárd. A programban résztvevő gyártók kapacitásbővítésére további 165 milliárd forintot különítünk el.  Az előkészítő munkák, háttértanulmányok, esetleges kisajátítások, stb 3,75 milliárd forintos kerettel vannak számolva.

Így a projekt teljes költsége 1.000 milliárd FT.

A bevételi oldalon a következő tételek szerepelnek:

  • a kötvényekből befolyó összeg: ( ha minden szülő 1 milliót fizet be) 50 milliárd.

  • CSOK, és Babaváró támogatás formájában a 25,000 párra vetítve (25,000*22 millió): 550 milliárd (azért 22 millió, mert 2 gyerek után 10+3, 3 gyerek után 20+11, ezt átlagoltam)

  • a CSOK, és Babaváró támogatások után kifizetett kamattámogatások összege:

ezeken felül az alábbi források érhetőek el a program számára:

  •  Eus pályázati forrás: Energiahatékonyak az épületek, támogatva a klímacélokat, zöld átállást!

 

Hogyan?

Az állam, illetve az önkormányzatok által felajánlott területek, a felajánlók elvárásai, a helyi adottságok, és a programba jelentkezők igényeinek összevetése alapján kerülnek kijelölésre azok a területek, ahol megvalósulnak az építkezések. A program keretein belül megépülő lakások száma megduplázza a jelenleg éves szinten átadott lakások számát. Ezt a mértékű növekedést olyan új technológiák bevezetésével lehet elérni, amelyek lecsökkentik az építési folyamatok időintervallumát, és egyben energiahatékonyak is.

Fontos figyelmet fordítani az építőipari alapanyaggyártók gyártási kapacitásának növelésére, hogy ki tudják szolgálni a megnövekedett igényeket. Továbbá a gyártási kapacitás növeléssel elkerülhető egy építőipari alapanyagár robbanás.

Elsősorban hazai építőipari kkv-k bevonásával képzeljük el a kivitelezést. Pályázat útján jelentkezhetnek a programba. Előnyt jelent a programba alkalmazni kívánt új építési technológiák ismerete, de szándékunkban áll utánképzéseket indítani, hogy a jelentkezők elsajátíthassák az alkalmazott építési technikákat. A jelentkező kivitelezőknek vállalniuk kell, hogy egy projekten maximált fix nyereséget realizálhatnak, a megfelelő minőségi előírások betartása mellett.

Feltételek a jelentkező vállalkozás tekintetében:

  • legalább 5 éves működés az építőiparban

  • generálkivitelezői jártasság

  • köztartozásmentesség

  • egyéb tartozásmentesség

  •  

Az építkezéseket fázisokra bontjuk, a készenléti állapotok alapján kerül sor a munkadíjak kifizetésére. Egy adott ütem elkészültének igazolására a kivitelező az e-napló rendszerbe feltölti a szükséges képeket, és dokumentumokat, amit a kijelölt műszaki ellenőr helyben végzett szemle alapján jóváhagy. A jóváhagyás után számlázhat a kivitelező, amit automatikusan teljesít a program lebonyolító szerve.

A kivitelezés minőségének a betartatására, ellenőrzésére a járási építésfelügyelet, és az adott területen működő műszaki ellenőrök jogosultak.

 

Egyéb, nem mérhető, de fontos gazdasági hatások:

  • állami többletbevétel az építőiparból

  • a „nem felvett” lakáshitelek költségei más gazdasági ágakban jelennek meg

  • fiatalok itthon maradása

  • gyermekek születése

  • az önkormányzatok fejlődése a betelepülő fiatalok, és az általuk odavonzott cégek működése által

 

Mindemelett az, hogy a fiatalok a fizetésük egy részét nem a bankhitelekre költik, hanem élnek belőle, szórakoznak, magasabb életszínvonalat élnek, ez más ágazatokba irányítja a forrásaikat, valamint a mentális egészségükre is jó hatással van, így a teljesítőképességük is nő.

bottom of page